Regulamin Rady Rodziców Przedszkola nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej.
Dąbrowa Tarnowska, 2017 rok
Podstawa prawna: Ustawa z 14 grudnia 2016 rok – Prawo oświatowe.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rada Rodziców jest organem działającym na terenie przedszkola. Stanowi reprezentacje ogółu rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej.
II. CELE I ZADANIA RADY RODZICÓW
- Współdziałanie z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym, dydaktycznym.
- Uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do ciągłego podnoszenia jakości pracy przedszkola i zaspakajania potrzeb dzieci.
- Prezentowanie wobec dyrektora i Rady pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola.
- Przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o planowanych działaniach na rzecz przedszkola, udzielanej pomocy oraz działalności finansowej Rady Rodziców.
- Współorganizacja imprez i uroczystości przedszkolnych.
- Podejmowanie działań na rzecz pozyskania dodatkowych środków finansowych dla przedszkola na działalność wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą.
III. KOMPETENCJE RADY RODZICÓW
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania.
- Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
- Zbieranie opinii i sugestii rodziców oraz ich przekazywanie nauczycielom, dyrekcji przedszkola i władzom oświatowym dotyczących wszystkich istotnych spraw przedszkola z zakresu innowacji i eksperymentów pedagogicznych, zajęć dodatkowych , warunków pracy przedszkola.
- Uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola.
- Ustalanie z dyrektorem przedszkola wysokości dziennej stawki żywieniowej w oparciu o odrębne przepisy.
- Pomaganie w organizacji zajęć dodatkowych, imprez, wycieczek, warsztatów, konsultacji ze specjalistami takimi jak: logopeda, pedagog, psycholog, lekarz pediatra.
- Podejmowanie konkretnych działań wspomagających realizacje statutowych funkcji przedszkola.
- Delegowanie dwóch przedstawicieli rodziców do prac Komisji Konkursowej dokonującej wyboru kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.
- Rada w sprawach wykraczających poza jej kompetencje może zwołać ogólne zebranie rodziców.
IV. TRYB POWOLYWANIA I ODWOŁYWANIA CZŁOKÓW RADY RODZICÓW
- Wybory do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu grupowym w każdym roku szkolnym.
- Termin pierwszego zebrania rodziców w każdym roku szkolnym ustala dyrektor przedszkola.
- Spośród rodziców wybranych do Rady Oddziałowej wyłania się w drodze wyborów dwóch przedstawicieli oddziału do Rady Rodziców przedszkola.
- W wyborach jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Kandydaci do Rady Rodziców muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Zgłoszenie kandydatów do rady Rodziców mogą dokonywać jedynie rodzice obecni na zebraniu.
- Wybory przedstawicieli Rady oddziałowej do Rady Rodziców przeprowadza wychowawca oddziału.
- Zadania wychowawcy oddziału w przeprowadzaniu głosowania do Rady Rodziców:
- Przygotowanie kart do głosowania,
- Powołanie komisji skrutacyjnej,
- Sporządzenie protokołu z wyników głosowania do Rady Rodziców.
- Zadania komisji skrutacyjnej w przeprowadzeniu głosowania do Rady Rodziców.
- Nadzorowanie przebiegu głosowania,
- Policzenie głosów,
- Podanie wyników do wiadomości wychowawcy i rodziców.
- Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze :
- Złożenie rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców,
- Odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady Rodziców, po uprzednim przegłosowaniu zwykła większością głosów.
V. SKŁAD I TRYB POWOŁYWANIA ZARZADU RADY RODZICÓW
- Rada Rodziców składa się z przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego, sekretarza, skarbnika, członków komisji rewizyjnej, w skład której wchodzi 2 członków Rady Rodziców.
- Działalnością Rady Rodziców kieruje przewodniczący.
- Osoby wymienione w pkt. 1 wybierane są spośród członków Rady Rodziców na pierwszym jej posiedzeniu.
- Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie ręki.
- Zadania dyrektora przedszkola podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów na przewodniczącego Rady Rodziców mogą dokonywać jedynie członkowie Rady Rodziców obecni na zebraniu.
- Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory przewodniczącego Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.
- Przewodniczący przejmuje prowadzenie zebrania i przeprowadza wybór kolejnych osób wchodzących w skład zarządu Rady Rodziców.
- Kandydaci na członków komisji rewizyjnej muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybór komisji rewizyjnej odbywa się w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie ręki.
- W przypadku nierozstrzygnięcia wyborów w związku z uzyskaniem równej ilości głosów – o wyborze skarbnika lub komisji rewizyjnej decyduje kolejna tura głosowania.
VI. ZADANIA CZŁONKÓW RADY RODZICÓW
Zadania przewodniczącego:
- Kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców.
- Współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców , włączanie ich do realizacji planu pracy.
- Zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady Rodziców.
- Przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności przedszkola.
- Kierowanie działalnością finansowa Rady Rodziców.
Zadania zastępcy przewodniczącego
- Zastępowanie przewodniczącego w razie jego nieobecności.
- Wspieranie działań przewodniczącego w ramach jego kompetencji.
Zadania skarbnika:
- Czuwanie nad rytmiczną realizacja planu finansowego i prawidłowym i celowym gospodarowaniem funduszami rady.
- Prowadzenie ewidencji wpłat i wypłat z funduszu.
- Sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.
Zadania sekretarza Rady Rodziców.
- Prowadzenie obsługi sekretarskiej posiedzeń rady, w szczególności przygotowanie protokołu z posiedzeń i przedstawienie go do podpisania uczestnikom obrad.
- Prowadzenie korespondencji Rady z rodzicami.
- Obwieszczanie stosownych uchwał rady.
Zadania komisji rewizyjnej Rady Rodziców.
- Dokonywanie raz w roku kontroli dokumentów finansowych i stanu gotówki w kasie Rady Rodziców.
- Składanie rocznego sprawozdana z kontroli działalności finansowej Rady Rodziców.
VII. ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ RADY RODZICÓW.
- Fundusze Rady Rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców.
- Wysokość minimalnej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się na zebraniu ogólnym rodziców w danym roku szkolnym.
- Rodzice mogą wpłacać ustaloną składkę w jednej lub dwu ratach.
- Pieniądze przyjmowane są według zbiorczych list grupowych.
- Rada Rodziców ustala preliminarz wydatków na dany rok szkolny.
- Fundusze Rady Rodziców przeznaczane są na upominki dla dzieci (mikołajki, Dzień Dziecka, pożegnanie starszaków, pasowanie na przedszkolaka), dopłaty do imprez okolicznościowych, teatrzyków, wycieczek, pomoce dydaktyczne dla przedszkola.
- Rada Rodziców upoważnia dyrektora przedszkola lub skarbnika do dysponowania funduszami Rady zgodnie z ustalonym regulaminem i preliminarzem wydatków.
- Fundusze rady Rodziców przechowywane są w kasie Przedszkola.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
- W skład Rady Rodziców nowej kadencji mogą wchodzić osoby będące członkami Rady Rodziców w poprzednim roku szkolnym.
- Decyzje o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% jej członków.
- Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w Regulaminie Rady Rodziców może być podjęta większością głosów członków obecnych na posiedzeniu
- Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady Rodziców.
- Zebrania Rady Rodziców zwołuje i prowadzi przewodniczący. W zebraniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków. Zebrania zwołuje się nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
- Prowadzący posiedzenie Rady Rodziców zaprasza do udziału (z głosem doradczym) dyrektora przedszkola i ewentualnie innych członków Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Rodziców są protokołowane. Protokół z posiedzeń Rady Rodziców stanowi dokumentację przedszkola.
- Protokoły z posiedzeń Rady Rodziców sporządza osoba wskazana przez przewodniczącego Rady Rodziców.
- Rada Rodziców może wybrać stałego protokolanta.
- Rada Rodziców posługuje się pieczęcią:
Regulamin wchodzi w życie z dniem 02. 11. 2017 rok