Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 24.08.2017 r. w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w naszym przedszkolu organizowane są zajęcia wczesnego wspomagania. Mają one na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
W tym celu powołano zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w skład którego wchodzą: pedagog, psycholog, logopeda oraz w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny inni specjaliści.
- mgr M. Trela – dyrektor przedszkola
- mgr A. Mikuła – logopedia,
- mgr I. Wajda – terapia sensoryczna, rehabilitacja
- mgr D. Ryczek – terapia pedagogiczna
- mgr M. Karyta – psycholog
- mgr A. Janiszewska – Dudek – logopedia
- mgr P. Sajdera – Kiwior – terapia pedagogiczna
Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalenie kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie.
- nawiązanie współpracy z:
a) przedszkolem, do którego uczęszcza dziecko w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,
b) podmiotami leczniczymi w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego,
c) ośrodkiem pomocy społecznej. - opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, zwanego dalej „programem”, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem,
- oceniania postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym.
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola.
Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach programu, w tym prowadzi arkusz obserwacji dziecka, który zawiera:
1. imię i nazwisko dziecka,
2. numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii,
3. ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania.
4. ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym,
5. informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania.
Program określa w szczególności:
1. sposób realizacji celów ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym.
2. wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu,
3. w zależności od potrzeb -zakres współpracy, o której mowa w punkcie 2 – Zadania zespołu
4. sposób oceny postępów dziecka.
W obecnym roku szkolnym 2023/24 zostało objętych zajęciami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju 18 dzieci.